Fredberg

21 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Dag allemaal!

Ik ben weer terug van een weekend vol avontuur. Ik ging op drie daagse trip naar de Fredberg met Suforyou. Hieronder lees je mijn toffe ervaringen en de prachtige foto's.

Dag 1
Tegen half 8 zouden we vertrekken vanaf het Suforyou kantoor. Het verliep niet zo soepel want mijn huisgenoten en ik kwamen pas om 8 uur daar aan. De taxi kwam namelijk niet opdagen. Toen we er waren konden we wel gelijk in de bus stappen en vertrekken, scheelde wel weer wat wachttijd voor ons. Na z'n twee en een half uur rijden namen we vanaf de highway de afslag richting het basiskamp, vanaf daar zou het nog 17 km rijden zijn op een zandweg. Alleen nog geen 500 meter verder zaten we muur vast in de modder. Allemaal op de blote voeten er uit. Ze hebben nog geprobeerd te drukken alleen de bus slipte maar verder weg. Uit eindelijk kwam er een vrachtwagen langs die ons met een kabel uit de modder trok waardoor we de laatste kilometers konden af leggen.

Lachen want bus in de jungleBusje uitgegleden

Ook het laatste stukje konden me niet met de bus afleggen en zelfs de kleine auto niet waardoor we met onze tassen een kwartiertje moesten lopen naar het basiskamp. Ik kwam tot de conclusie dat ik het best mn slippers uit kon doen om op blote voeten door de modder te lopen. Het basiskamp zag erg vet mooi uit, op de boven verdieping allemaal een eigen bedje. Omdat we wat vertraging hadden gehad zouden we deze dag de berg niet meer op gaan maar dit de tweede dag doen. Na de lunch konden we dan lekker relaxen in het kamp. We konden kanoën en met een touw het water in springen. Wel staat er in de rivier nog een beste stroming dus daar moet je wel tegen in zwemmen. Best pittig.

uitzicht basiskampbasiskampliaantjerivier

Daarna nog lekker onder een koude douche waarna we konden aanschuiven voor het avondeten. Altijd lekkere kip. Savonds hebben we nog een avondwandeling gemaakt om dieren te spotten. Dit werden allemaal verschillende kikkers. De weg was wel slecht begaanbaar door alle regen en dus modder. Met alleen zaklampjes is dat best lastig lopen en sommigen zakten diep weg in de modder. Na nog een drankje gedaan te hebben was iedereen ook wel moe en konden we ons bedje inkruipen.

Dag 2
De volgende ochtend werden we al om 8 uur gewekt voor het ontbijt. Na echt een super goed ontbijt met een omeletje, brood, nederlandse kaas en natuurlijk bakabana's konden we relaxen en vissen vangen met een stok en lijntje om ons daarna klaar te maken voor de berg wandeling. Tegen 1 uur voegden nog drie jongens zich bij de groep waarna we na de lunch begonnen aan de wandeling. Toen het nog een beetje regende begonnen we aan onze tocht, eerst weer door de modderweg van gisteren naar de bus toe. Een stukje met de bus en we konden weer verder met onze tocht. Het begon met een lichte klim een kleine heuvel op om die daarna weer af te dalen. Grote rotsen kwamen we hier tegen. Bovenop de heuvel was een uitzichtpunt waar we de omgeving konden bekijken en de berg die we nog gingen beklimmen.

jungle 3uitzicht op fredbergjungle 4

Na deze heuvel kwam een rustiger stuk dat vlakker was en waar we een aantal keer over boomstammen het water over moesten. Aangekomen aan de voet van de fredberg, genaamd naar de ontdekker, hielden we een korte pauze met snacks. De klim de fredberg op zou drie fases hebben. Een eerste klim, dan een erg steile klim aan de hand van een touw en dan nog een wat rustigere klim. Na een toch van zeker twee uur waren we blij dat we boven aankwamen. Hartstikke bezweet en vermoeid natuurlijk. Na onze tassen opgeruimd te hebben liepen we nog naar het uitzichtpunt. Het was echt magisch, tot in de verte kijk je over de bossen uit. Nergens een huis of weg te zien alleen maar tropisch regenwoud. Een paar mooie foto's gemaakt, zelfs naar het puntje gelopen en met de Surinaamse vlag gewapperd.

uitzicht vanaf fredbergvlag fredbergwaki fredbergwaki fredberg 2

Op een gegeven moment zagen we vanaf daar regen aankomen dus was het tijd om terug te gaan. Als het regent, regent het verschrikkelijk hard. Hierna volgde lekker avond eten en een avondje kaartspelletjes spelen. Toen tot onze verrassing een concertje van de gidsen met surinaamse zang en dans en daarna met z'n allen natuurlijk dansen. Toen optijd slapen gaan want de volgende dag vroeg eruit voor de zonsopgang. Oh en denk maar niet dat er echt een toilet te vinden is boven op de berg, een beetje behelpen dus, al helemaal in het donker.

Dag 3
6:00, zo vroeg ging de wekker voor de zonsopgang. Snel de hangmat uit, een beetje opfrissen een een klein stukje naar beneden voor het uitzicht. Wauw, roze lucht en laag hangende bevolking. Na een tijdje van de rust en het uitzicht genoten te hebben liepen we weer terug naar het kamp waar de gidsen ook wakker werden. Met een kop koffie zijn we nog naar een ander uitzichtpunt gewandeld en hebben daar gewacht tot het ontbijt klaar was. Na een stevig ontbijt hebben we op de berg rustig aan gedaan, gewapperd met de Surinaamse vlag en foto's gemaakt.

zonsopganghartjejumpvlag  2vlag fredberg 3

Om half 11 zijn we dan vertrokken om de afdaling te maken. Dit was echt gemakkelijker dan omhoog en ging een stukje sneller. De route terug zijn we nog een paar keer gestopt voor wat uitleg over de jungle.

boomstammen lopenslangentje

Na een wandeling van twee uur waren we de bossen weer uit en stond de bus op ons te wachten om ons terug te brengen naar het basiskamp. Daar stond weer een goede lunch ons op te wachten waar we wel aan toe waren. Daarna volgde de duik waar we zo naar uitkeken. Lekker verfrissend. Deze dag was het fantastisch weer en dat voor de regentijd. Dat gaf ons de gelegenheid om ook nog lekker in de zon te liggen. Tegen drie uur was het tijd om te vertrekken terug naar Paramaribo. Een tocht van drie uur met de bus. Ook nu kwamen we weer ongeveer vast te zitten op de zelfde plek als de heenweg. Gelukkig hebben we met behulp van wat boomschors voor de banden de bus door de modder gekregen. Eind goed, al goed, ik ben weer veilig 'thuis'.

Het eind van mijn avontuur komt steeds dichterbij, nog twee weken te gaan. Ik heb gemengde gevoelens, natuurlijk mis ik dingen van Nederland, familie en vrienden ook. Aan de andere kant heb ik hier een geweldige ervaring, maar Curaçao staat ook op me te wachten. Dus een klein beetje ben ik wel aan het aftellen.

Tot de volgende blog.
Liefs,
Michelle

1. Jacky:
    21 mei 2018
    Wederom weer wauw, je maakt wel hele mooie dingen mee 😍 en ik vind t geweldig om je verhalen te lezen zo is t net of we er een beetje bij zijn. groetjes je buuf
  2. Nicolet:
    22 mei 2018
    Hoi hoi.
    Wat heerlijk je verhaal te lezen.
    Wat een belevenis weer.
    Ik ben aan het aftellen hoor!
    Zie je over 12 dgn.
    XXX Mam