Galibi

20 april 2018 - Galibi, Suriname

Dag allemaal!

Ik heb weer een nieuw verhaaltje om te schrijven. De afgelopen twee dagen ben ik namelijk naar galibi geweest.

Het tripje begon afgelopen vrijdag. Om 7 uur 's ochtends moesten we aanwezig zijn bij café loco om vanaf daar te vertrekken. We is in dit geval bijna al mijn huisgenoten. We waren met z'n allen keurig op tijd, alleen de gids zelf kwam een uur te laat, geen chauffeur. We twijfelden wel aan zijn smoesje aangezien hij de avond er voor tot laat uit was geweest. Al met al zijn we tegen half 9 vertrokken richting het oosten van Suriname. Aangekomen in Albina moesten we van de bus overpakken naar de boot. Met de boot zijn we verder over de Maroni rivier naar het noorden gevaren richting Galibi. In en uit stappen van de boot gaat niet met droge voeten, er is namelijk nergens een steiger om aan te leggen. Galibi leek net een soort onbewoond eiland wat toch het vaste land was. Het is namelijk bijna niet te bereiken, alleen per boot. Er zijn ook geen wegen, alles is zand. Men zegt dat er 800 mensen wonen, alleen toen ik er was heb ik er niet meer dan 10 gezien.

Strand 2Strand 3Omgeving

Aangekomen bij ons huisje hebben we onze tassen opgeruimd om daarna even uit te rusten, te eten en te drinken. In het huisje zaten verschillende kamers met elk drie of vier bedden. Heel relaxed om op zn onbewoond gebied gewoon een bed te hebben. Het huis had ook een huispapegaai en die had ik al snel ontdekt, echt een lief beestje. Na dat de papegaai op iedereen z'n schouder had gezeten en er foto's waren gemaakt zijn we een rondje gaan wandelen over Galibi. Eerst over het strand, daarna door het dorp en de papegaai heeft ons vergezeld. De papegaai ging mee op de schouder en maakte veel kabaal. Niet altijd even goed voor je oren maar wel erg grappig. Het schreeuwde iets van 'wauwwauwwauwwauw' en het reageerde op fawaka (hoe gaat het).

BedWatermeloenMet de papegaaiMet de papegaai 2

kokosnotenBloemetjes boomPalmen 3

Weer terug bij het huisje konden we gelijk aan tafel want er was al gekookt. Drie keer raden wat het zal zijn, kip natuurlijk. Ik ben het nog niet zat al die kip, maar misschien wel als ik terug ben. Na het eten zijn de meesten even gaan uitrusten of gezellig kletsen. Om 9 uur zouden we namelijk vertrekken met de boot nog wat verder naar het noorden. Met zaklampjes zijn we weer in de boot gestapt, aangezien het hartstikke donker was, en zijn we een stukje gaan varen. Bij een ander strandje zijn we dan weer uitgestapt. Hier zijn we op zoek gegaan naar reuzenschildpadden en deze kwamen we al vrij snel tegen. Een paar liepen al weer richting zee, deze reuzenschildpadden zijn echt zo sloom nog niet. Een andere schildpad zat ingegraven in het zand om te broeden. Foto's nemen was lastig aangezien je geen flits mag gebruiken omdat deze dieren er blind van worden als dit licht in hun ogen komt.
Rond een uurtje of 1 waren we weer terug bij ons huisje, hier hebben we nog een kampvuurtje gemaakt en marshmallows gegeten.

KampvuurRegenjassen

De volgende ochtend begon om 8 uur met het ontbijt, uiteindelijk gingen we ook pas tegen half 11 weg met de boot. Het had de hele nacht veel geregend en ook 's ochtends nog. Dus met onze super mooie gele regenjassen zijn we naar de boot gelopen. Functioneel waren ze zeker, maar mooi niet echt. Na ander half uur op de boot kwamen we aan bij Frans Guyana ook wel de franse antillen. Het was een hele omslag om opeens in een frans land te zijn. Betalen gaat met de euro's, mijn Nederlandse telefoonbundel werkte weer, de auto's rijden rechts en ze spreken natuurlijk frans. Ook merk je gelijk dat het geen derde wereldland meer is, de wegen zijn beter onderhouden en de huizen zijn gewoon van steen gemaakt. We hebben hier een oude gevangenis bezocht waar de film papillon is opgenomen en we hebben de markt bezocht. Na ons korte bezoekje zijn we weer met de boot terug gevaren naar Albina, Suriname om daar weer met de bus terug te rijden naar Paramaribo.

Gevangenis 2GevangenisFrans guyana

Groetjes uit Paramaribo,

Michelle

1. Nicolet:
    22 april 2018
    Hoi hoi.
    Vawaka?
    Weer een mooi verhaal op je blog gezet met geweldige foto's.
    Wat is de natuur mooi!
    Ik geniet er van.
    Ik kijk weer uit maar je volgende blog.
    Tot snel. XXX