Eind in zicht

28 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Dag lieve allemaal,

Zoals de titel luidt, het eind is in zicht. Aanstaande zondag vertrek ik al naar Curaçao wat betekend dat mijn laatste week is aangebroken.

Stage blijft saaier en saaier worden maar ik hoef nog maar drie dagen. Ik ga het lastig vinden om dit land na z'n tijd te verlaten maar ik kijk ontzettend uit naar Curaçao en naar het weerzien van familie en vrienden.

Afgelopen weekend ben ik ontzettend druk geweest. Vanaf vrijdag ben ik officieel burger van Paramaribo. Ik sta ingeschreven bij het centraal bureau van burger zaken. Afgelopen vrijdag ben ik naar het ministerie van justitie en politie geweest om mijn verblijfsvergunning op te halen. Dit is gewoon een officieel papier met een stempel erop. Hierna begon de rest van de verplichtingen. Eerst weer naar de vreemdelingendienst, hier heb ik een nieuwe stempel gekregen in mijn paspoort waarmee ik langer in Suriname mag verblijven. Daarna moest ik naar het centraal bureau van burgerzaken (cbb) om mij in te schrijven als burger van Suriname en om mijn identiteitsnummer te ontvangen. Hierna nog naar het wijkkantoor van het cbb om me in te schrijven bij de juiste gemeente, namelijk Paramaribo. Door al deze stempels te halen is mijn verblijfsvergunning rechtsgeldig. Neemt wel een beetje veel ruimte van mijn paspoort in beslag. Aankomende vrijdag moet ik me ook weer uitschrijven natuurlijk... Ik vind het wel fancy, burger van Paramaribo. 'S avonds ben ik nog met een bekende uit Nederland een lekkere cocktail gaan drinken in de stad.

Op zaterdag ben ik in de ochtend naar de centrale markt geweest met een paar huisgenoten. Hier hebben we alvast wat boodschappen gedaan voor aankomende week aan verse groenten en heb ik voor mijzelf mango's en pompelmoes gehaald. Ik kan zeggen dat ik een Mango verslaving heb opgelopen. S middags relaxen om 's avonds nog uiteten te gaan met het huis, echt een weekend dagje.

Op zondag, ben ik weliswaar naar de kerk geweest. Aangezien ik toch echt in suriname ben vond ik dat ik de kerkcultuur ook meegemaakt moest hebben. Ik ben dus naar een gospel kerk geweest. Het eerste deel van de dienst was echt fantastisch. Mensen dansen, zijn super vriendelijk en je merk geen enkel verschil van cultuur meer. Er is een relaxede sfeer, er worden grapjes gemaakt en gelachen. Naar mijn idee zijn ze in Nederland wat dit betreft wel wat serieuzer. Bij mijn video's staat een filmpje van de gospelkerk. Het andere deel van de dienst had veel meer te maken met godsdienst, we zijn dus na een tijdje vertrokken. Het gospel gedeelte was wel echt een hele toffe ervaring.

Aankomende zondag vlieg ik dus naar Curaçao met de vliegmaatschappij SLM. In het nieuws is veel onrust over deze maatschappij omdat het geen enkel vliegtuig meer beschikbaar had, ze stonden allemaal met een vliegverbod aan de grond. Veel vluchten zijn gecanceld en mijn vlucht is opnieuwgewijzigd. Erg gunstig voor mij want i.p.v. vliegen om 6u vlieg ik om 14u wat er voor zorgt dat mams niet 9u later aankomt maar 1 uurtje later. En ik kan langer slapen haha.

Mogelijk hebben jullie ook gehoord dat er een risico is op terrorisme in Suriname, voornamelijk Paramaribo. Er was gedreigd met het doden van mensen op verschillende scholen. Veel Surinamers zien hier geen dreigement in maar de overheid heeft het wel serieus genomen en er wordt extra beveiligd. Er is gelijk meer politie op de been en verschillende gebouwen zijn gecontroleerd door bomsquads. Klinkt allemaal vrij ernstig maar zoals ze hier zeggen no spang. Niks aan de hand.

Dit was waarschijnlijk mijn laatste blogje die ik in Suriname schrijf.

Liefs,
Michelle

1. Jacky:
    29 mei 2018
    Erg leuk om alles van je te lezen dank je wel. Ik wens je nog een hele fijne vakantie op curacao samen met je moeder. Tot gauw✋
  2. Ine Bollen.:
    2 juni 2018
    Zeker leuk om te lezen.Goed van je om alle fac etten van de cultuur te beleven.Halleluja.Goeie vlucht naar Curacao en een fijn weerzien met je mams. Op de caribben hebben de mama' s een hoge status.Kan Nederland nog wat van leren.Dag Michelle,trouwe blogster.Doei.
  3. Erwin Jansen:
    2 juni 2018
    Hallo Michelle. Dan was een spannende tijd in Suriname en blogs vond ik zeer leuk.
    En veel plezier in Curaçao en dat je Moeder eindelijk weer kun zie.
  4. Ine Bollen.:
    3 juni 2018
    Veel plezier op curinjo en doe de groeten aan dana, jan en ine