Academisch Ziekenhuis Paramaribo

16 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Heyhoi,

Mijn tweede week stage zit er op er ik ben weer wat ervaringen rijker. Zoals ik al had vertelt loop ik stage op de afdeling neurologie en neurochirugie. De afdeling ziet er nou niet bepaald verzorgt uit. Tegels van de vloer liggen los, de medicatie en behandelkamer zijn voor iedereen vrij toegankelijk, de verf laat overal los, ga zo maar door. Materialen liggen in verschillende kasten en op verschillende karretjes maar alles ligt door elkaar. Ook zijn er heel andere materialen dan in Nederland of ze hebben iets gewoon niet. In Nederland hebben ze bijvoorbeeld goede pleisters om wonden te verzorgen alleen gebruiken ze hier gaasjes en een beetje leukoplast. Fixatiepleisters voor een sonde of een infuus bestaat hier dan gewoon niet, dit gebeurt gewoon creatief met leukoplast.

Mijn eerste week was op de afdeling neurochirugie. Hier komen mensen een nacht slapen om de volgende dag geopereerd te worden. Allerlei soorten operaties maar voornamelijk hernia's. Hier heb ik de dagstructuur van de afdeling geleerd. Overdracht, wat mensen baden op bed, dan helpen met het eten. De medicatie wordt door één zuster uitgedeeld. Daarna is het vaak al bezoektijd en heeft iedereen tijd om zelf te gaan eten. Na zelf gegeten te hebben de patiënten helpen met eten, de rapportages schrijven en de vitale functies doen. Dat zijn alle verplichtingen en als er niks anders bij komt rust je uit en klets je met patiënten en collega's. Soms gaat de tijd dus best wel sloom. Gelukkig ben ik de laatste tijd steeds drukker.

Mijn tweede week was op afdeling neurologie. Hier liggen vaak mensen met een verlamming door een cva. Hier heb ik al twee coma patiënten gezien waarvan er één al overleden is. Deze patiënt heb ik met een collega afgelegd en naar het mortuarium gebracht. We moeten dan lijkenschorten dragen wanneer we de patiënt op de lijkenkar wegbrengen. Onderweg staan mensen op om hun condoleance te geven aan de familie en te bidden. Waar ik me verder nog over verbaasd heb is het fixatiebeleid. Dit bestaat hier niet en mensen worden gefixeerd met verband wanneer ze een sonde of zuurstof weg willen nemen. Er zijn veel dingen die me hier verbazen maar dit is wel een beetje het eerste.

Verder gaat het hier prima met me. De dagen gaan snel omdat je toch best druk bent. Ik geniet van het lekkere weer en ik voel me hier al best wel thuis. 1/5e van Suriname zit er al op en over 78 dagen ga ik al richting Curacao. De tijd vliegt.

Groetjes,

Michelle :)

1. Truus:
    16 maart 2018
    Ik ben best wel benieuwd hoe de stomazorg daar geregeld is. Misschien ga je dat nog mee maken. Een mooie tijd gewenst daar!
  2. Marielle Stassen:
    17 maart 2018
    Dan maak je best heftige dingen mee! Het blijft leuk om je verslagen te lezen. Veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes van ons allemaal 😘