Bigi pan

12 maart 2018 - Bigi Pan, Suriname

Heyhoi,

Als eerst, goed nieuws! Afgelopen vrijdag ben ik bij de vreemdelingen dienst geweest en ik mag nu legaal blijven tot 25 mei. Wat natuurlijk nog wel te kort is, maar voor verdere verlenging krijg ik nog bericht om mij te melden met alle documenten uit Nederland.

Een dagje verlaat schrijf ik toch maar weer een reisverhaaltje over mijn afgelopen dagen. Dit keer in het thema van mijn weekend, namelijk Bigi pan.

Zaterdag ochtend ben ik vroeg vertrokken richting het kantoor van Suforyou, via deze organisatie hebben we onze trip geregeld. Hier kregen we een kop koffie en lekker hollands een tosti met kaas. Hierna was het tijd om het busje in te stappen en op weg te gaan richting Nickerie en Bigi pan. Met 20 dames, Belgen en Nederlanders, zaten we in het busje. Als reisleider ging een jonge Surinaamse gozer met ons mee genaamd Leon. De busreis duurde 4 uur maar er werd gezellig gekletst, gegeten en muziek gedraaid. In die 4 uur moet natuurlijk wel een sanitaire stop gemaakt worden, maar waar? Het is niet zo goed geregeld zoals in Europa en hier is wildplassen niet verboden. Je raad het al, bosjes genoeg! Allereerst zijn we even naar de dijk in Nickerie gereden om daar onze lunch te eten (roti) en om naar het buurland Guyana te zwaaien. Vervolgens zijn we naar Bigi pan gereden, wat een open meer is met daarom heen kleine riviertjes. We zouden slapen in een lodge midden op het meer en om daar te komen was nog drie kwartier met de boot. Helemaal niet vervelend. Ondertussen wel goed insmeren natuurlijk en tegelijk konden we vogels spotten. Flamingo's, reigers en zelfs een uil. Aangekomen bij onze lodge hingen onze hangmatten voor de nacht al klaar, waren ze bezig met het avond eten en ondertussen konden we nog even gaan kajakken. We zijn voor het avondeten nog met de boot weg geweest om nog meer vogels te spotten. Dit was echt een bijzonder moment. Rond een uurtje of half zeven kwamen honderden vogels van allerlei kleuren gezamenlijk aanvliegen om in een boom te gaan slapen. Bij elkaar leken het wel bloemen in de bomen, het uitzicht was prachtig. Tijdens de zonsondergang zijn we terug gevaren naar de lodge en ook dit was zo mooi om te zien. Weer bij de lodge aangekomen stond saoto soep voor ons klaar. Dit is eigenlijk gewoon bouillon en hier schep je zelf rijst, kip, geroosterde aardappel en taugé bij in. Toen het goed donker was zijn we, goed aangekleed en met zaklampjes weer in de boot gestapt om op zoek te gaan naar slangen en kaaimannen. Dit was in eerste instantie wel spannend, want het was echt mega donker. Maar we vonden drie slangen en één daarvan pakte Leon op met een tak. Verderop vonden we nog een krab die ook opgepakt werd. Weer terug bij de lodge hebben we gezamenlijk gekletst, wat gedronken en een paar kaartspelletjes gespeeld. Daarna was het tijd om ons klaar te maken om in de hangmat te gaan slapen. Tandenpoetsen met regenwater en het uitspugen boven het meer. Maar ik heb prima geslapen in mijn hangmatje, geen probleem als het vaker moet. Op zondag ochtend zijn we rustig aan gewekt voor het ontbijt om er na weer een stukje te gaan varen. We zijn een stuk verderop ook uit de boot gegaan om te gaan baden in de modder. Je verwacht om met alleen je voeten in de modder te staan maar het is echt tot aan je kniën dat je er in weg zakt. Wel een hele leuke ervaring z'n modder gevecht. Na de tijd was een douche nemen niet echt mogelijk, het was afspoelen met een emmer water. Maar ach douchen kon thuis wel weer. Na nog even genoten te hebben van de zon was het weer tijd om aan de terug reis te beginnen. Weer 3 kwartier met de boot en ongeveer 4 uur met de bus. Maar dat was het waard.

NickerieNickerie, bij de dijk.

DijkMet bootjes varen mensen naar Guyana.

Dijk 2Hier werd ik bijna weggespoeld.

Bigi panVoorop het bootje richting Bigi pan.

Bigi pan 2Goed kijken, een uil en dat overdag.

Bigi pan 3Onze hangmatjes

Bigi pan hangmattenEn de hangmatjes met klamboe er omheen.

Bigi pan 4Ons vervoersmiddel op water.

Bigi pan vogels 2Heel veel vogels bij elkaar.

Bigi pan zonDe prachtig mooie zonsondergang.

Ik hoop hiermee een kleine impressie gegeven te hebben van mijn weekend hier :)
Na een weekendje 'vakantie' gaat stage gewoon weer verder.

Zonnige groetjes!

Michelle

1. Nicolet:
    13 maart 2018
    Super gaaf ziet dat er uit Michelle. Top om dat mee te maken. Geniet ervan.
  2. Jacky:
    13 maart 2018
    Zomaar je nog eens wat mee, wat een mooie belevenis! Groetjes jacky.😀
  3. Nicolet:
    13 maart 2018
    Wow Mi. Ik geniet met je mee. Wat een belevenis. En dit is nog maar het begin. Xx
  4. Ine Bollen.:
    14 maart 2018
    Wat een leuke slaapkamer.Kleurig en fleurig.Mooie natuur,heerlijk,en met beide beentjes op de grond...... In de modder.Geniet Michelle.:)
  5. Truus:
    16 maart 2018
    Wat gaaf dat je ons zo van jouw belevenissen laat mee genieten!
    Ga gauw je volgende blog lezen! 😘