Apiapaati

4 april 2018 - Djoemoe, Suriname

Dag lieve mensen die mijn blog volgen!

Allereerst sorry voor deze erg late blog. Mijn dagen zijn erg vol gepland met leuke dingen, stage en verplichte opdrachten. Dan was ik met pasen ook nog eens vier dagen in het binnenland zonder internet. Oftewel, fijn Pasen!

Mijn dagen stage zetten zich gewoon voort en de dagen vliegen nog steeds voorbij. Ik was verbaast, het is alweer april! Ondertussen ben ik hier alweer z'n 40 dagen. Op stage blijf ik dingen meemaken die me verbazen. Vandaag werd ik er zelfs misselijk van. Op een zaal met 6 mensen werd er even door een arts een halobrace geplaatst. Korte omschrijving: een metalen constructie om het hoofd en nek, die met schroeven in het schedel wordt gezet om de nek op zijn plaats te houden. Dit ging gepaart met veel geschreeuw, pijn en onrust bij de patiënt. Ik was verbaasd om te zien hoe hard handig dit gedaan wordt en hoe dit geen indruk lijkt te maken op andere zusters en broeders. Dit was wat ik bijvoorbeeld vandaag heb gezien. Nu over naar wat leukers :)

Apiapaati! Tijdens Pasen heb ik 4 dagen vrij gehad van stage en heb ik doorgebracht in het binnenland. Apiapaati is een eiland in de Surinamerivier. Om hier te komen moet je eerst 3 uur rijden met de bus en daarna 4 uur op de boot. Een flinke reis dus, je had bijna in Nederland kunnen zijn. We zijn vroeg weg gegaan en kwamen rond een uurtje of 7 's avonds aan op Apiapaati. Onze hangmatten hebben we opgehangen, we hebben lekker gegeten en daarna een avondje spelletjes gespeeld. 'S avonds kwam de leider nog met een vogelspin, dus natuurlijk laat ik die Tarantula wel even op mijn hand lopen.

!TarantulaWater 1Hangmat 2uitzicht

De volgende ochtend zijn we rond 9 uur vertrokken richting het plaatsje Djomoe. Hier hebben we rondgekeken in een gezondheidscentrum, een basisschool en in het dorp. In het dorp kwamen we een erg mooie papagaai tegen. Ook deze heb ik even op mijn arm gehad. Helaas heb ik de foto nog niet van mij samen met de papagaai maar heb ik er wel eentje van de papagaai zelf. PapagaaiHuisje 2

Daarna zijn we begonnen aan ons tochtje door de jungle om als laatst de klim te maken de ananasberg op. Het was een beste wandeling waarbij we stukken klommen en weer daalden. Wel was alles lekker beschut zo in de jungle.  Onderweg werd ons van alles verteld over de jungle zelf. Wat je kan eten, welke verschillende bomen er zijn en we konden zelf ook dingen proeven. Wat het was ik zou het niet weten.  De laatste 10 minuten was wel een flinke klim omhoog. Het heet ook niet voor niks de ananasberg dus ook kwamen we ananassen tegen! JungleAnanas

Boven op de bergBerg

Weer beneden zijn we naar de overkant van de rivier gevaren naar kleine watervalletjes. Hier hebben we de rest van de dag besteed aan zwemmen, zonnen en wateractiviteiten zoals waterskiën. In het donker zijn we weer terug naar Apiapaati gevaren en hebben we gegeten en weer een avondje gezellig spelletjes gespeeld. Wel lekker hollands, spelletjes zoals Jenga, Party & go en Uno.

Water 2Water 4

De volgende dag was eerste paasdag, dit heb ik totaal niet doorgehad.
Deze dag mochten we wat langer uitslapen en zou een relaxde dag worden. We hebben een stukje gevaren en kwamen uit bij een stroomversnelling. We hebben hier dan ook de dag doorgebracht, lekker zwemmen, zonnen en een adrenaline sprong maken in de stroomversnelling! Er waren ook een paar watervalletjes en hier heb ik lekker mijn haar in kunnen wassen, primitief.

WaterjumpWater 7

De laatste dag, tweede paasdag, zijn we tegen 11 uur vertrokken met al onze spullen richting nog een dorpje. In dit dorpje hebben we een culturele dans mogen zien. Ook mochten we helpen rijst stampen en pinda's stampen. Een dame liet ons precies zien hoe rijst gemaakt wordt vanaf het riet tot in de pan en van de pinda's werd pindakaas gemaakt, super lekker! Na het bezoek aan het dorpje was het tijd voor de terugreis. Weer een heel eind in de boot en nog 3 uur met de bus. Onderweg in de boot kregen we,zoals we het in nederland zouden noemen, noodweer. Het regende gigantisch dus we zaten allemaal met poncho's aan in de boot maar waren toch in de tijd dat we deze aantrokken al flink nat. Tegen een uurtje of 9 waren we weer terug in Paramaribo. Ook hier had het flink geregend, voor ons huis was ook de straat veranderd in een rivier. Op slippers en met de broek omhoog moesten we uit de auto stappen. Ook de volgende dag lag er nog veel water waardoor ik op slippers richting stage moest en mijn schoenen later moest aantrekken. Maar ook weer een bijzondere ervaring rijker, 30cm water voor de deur.

Dames 2Dames 3Dames 4Dames 5RijstRijst 2Rennen

Liefs,
Michelle

1. Jacky:
    4 april 2018
    Wauw, stoertje een taratula op je hand. Wat een mooie verhalen maak je mee👍
  2. Nicolet:
    4 april 2018
    Echt stoer.
    Jacky, dit heeft ze niet van haar moeder. :-)
  3. Desiree Verbeek:
    5 april 2018
    Wat heb je een mooi stuk geschreven in een mooi land. Zo weten wij in Nederland wat je zoal tegen komt. Super.
  4. Joyce:
    5 april 2018
    Hoi Michelle,
    Met veel plezier lees ik blogs.
    Wat een belevenissen maak jij toch mee. Super om te lezen.
    En hoe het er op je stageplek aangaat kijk ik ook van op pfff.
    Wat hebben wij het hier toch goed dan!!
    Groetjes Joyce