Holi Phagwa!

3 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Heyhoi,

Er zijn weer drie dagen Suriname voorbij dus het is tijd voor een nieuw verhaaltje.

Dag 4 en 5 hebben we lekker rustig aan gedaan en niet erg veel uitgevoerd.
We hadden nog een afspraak staan bij het AZP met onze praktijkbegeleidster dus hier zijn we woensdagochtend naar toe vertrokken. Dit keer waren we wel optijd omdat we nu wisten waar we moesten zijn. We hadden een leuk gesprekje met deze dame. Ze vertelde onze belangrijke informatie maar maakte ook leuke grapjes tussendoor. Ik moest mijn lach een beetje inhouden toen ze begon over schafttijd. De dame vertelde ons dat schaften (ook wel eten) erg belangrijk voor je is en dat we hier een half uur voor hebben tijdens een dienst. Aanstaande maandag begint het echt, en maar liefst om 6:45. De rest van de middag lekker in het zwembad gezeten en aangezien er weer internet was, online mijn verblijf verder aanvragen. In de avond zijn we, omdat een huisgenootje jarig was, gezamenlijk uiteten geweest. Een erg gezellige avond!

Donderdag ging ik nog even verder met vakantie houden, rustig ontbijten, zwemmen, tripjes kijken en nog een paar boodschapjes doen. In de middag heb ik voor het eerst een wasje gedaan! Kleine wasjes, grote wasjes, stop ze in de wasmachien! Het wassen gaat hier wel wat anders dan in Nederland. De wasmachien heeft geen deksel en het warme water moet je zelf

Wasmachienophalen en er in gieten. Dan wat wasmiddel er in, tijdje laten draaien en handmatig uitspoelen. Dan kan het nog even in de centrifuge en aan de lijn drogen. 'S avonds gezamenlijk in het huis gegeten en daarna 30 seconds gespeeld met wat huisgenoten.

Dag 6:
Holi Phagwa!!
Een nationale feestdag vandaag. Dit is een feest van de Hindoestaanse bevolking maar wordt door iedereen in Suriname gevierd. In de ochtend hebben we nog even wat poeder gehaald en een shirt dat er bij hoort, en natuurlijk vies mocht worden. Na een goede lunch zijn we met een groot deel uit het huis vertrokken met de taxi naar de palmentuin. Hier begon het feest en binnen de kortste keren waren we alle kleuren van de regenboog. Iedereen gooit elkaar onder met kleurenpoeder en het zat dus overal. Op je schoenen, in je haar, op je huid en je kleding. Maar dat was het allemaal waard. Er hing een erg goede sfeer allemaal verschillende bevolkingsgroepen vieren het feest mee. Nadat we in de palmentuin genoeg hadden gezien zijn we naar het Onafhankelijkheidsplein gelopen om naar het festival te gaan. Het plein lijkt in eerste instantie niet zo groot maar er passen zat mensen op. Hier hebben we wat gedronken en gedanst tot het tijd werd om daar ook wat te gaan eten. Dit eten gaat net wat anders dan op Nederlandse festivals en ergens in een hoekje staat verschillende kraampjes met allerlei soorten eten. Dus heb ik mijn eerste Roti gegeten. Best lekker! Na een tijdje was het mooi geweest en zijn we met de taxi weer richting huis gegaan. Hier moest iedereen nog onder de douche om alle kleuren er af te krijgen, boenen. We hebben elkaar moeten helpen in de gang om de rug schoon te krijgen en overal lag gekleurde zeepsop. Nog steeds hebben we allemaal nog wat gekleurde vlekken op onze huid maar dat slijt er vanzelf wel af. Deze dag was in ieder geval ongelovelijk geslaagd!

Holi Paghwa wakibasoeHoli Paghwa wakibasoe 2Holi Paghwa 1Holi Paghwa 2Holi Paghwa algemeenHoli Paghwa 3Holi Paghwa festival

Lieve, warme en zonnige groetjes,

Michelle

1. Nicolet:
    3 maart 2018
    Jullie staan er mooi gekleurd op. :-)